modelka na wybiegu
Stylizacje, Uroda

Odpowiedzialna moda – czym jest i co tak na prawdę oznacza?

Społeczna Odpowiedzialność Biznesu to już nie przymiotnik, ale termin określany wśród profesjonalistów akronimem CSR – Corporate Social Responsability. Termin ten powszechnie kojarzony jest przede wszystkim z działalnością filantropijną przedsiębiorców wspierającą i dotującą osoby i organizacje, szczególnie te z obszaru non-profit. Tymczasem CSR, według specjalistów tematu, powinien być traktowany przez przedsiębiorcę jako integralnie połączony z główną działalnością przedsiębiorstwa. Przeniesienie CSR do obszaru zrównoważonego rozwoju ma zmienić globalną gospodarkę i nas, odbiorców.

Odpowiedzialna moda to moda etyczna 

Odpowiedzialna moda to termin, w którym można zmieścić naprawdę wiele. Zawiera:

  • etyczne sposoby projektowania,
  • etyczną technologię produkcji,
  • etyczną dystrybucję,
  • etyczną sprzedaż i zakup składowych podaży, w tym odzieży, akcesoriów modowych, galanterii skórzanej,
  • etyczną obecność tematów, ich przekazu ze świata mody w przestrzeni publicznej.

Odpowiedzialna moda to zbiór dobrych praktyk maksymalizujących korzyści dla jednostek oraz społeczności, pod warunkiem minimalizacji negatywnego wpływu każdego z elementów procesu wytwórczego na środowisko naturalne, nas ludzi i zwierzęta. 

Praca w branży modowej w świecie odpowiedzialnego społecznie biznesu

W potocznej świadomości wielu osób, moda odpowiedzialna kojarzy się głównie z potrzebą eliminacji naturalnych skór w produkcji galanterii czy odzieży i nie zatruwaniem środowiska chemią potrzebną w procesach produkcji. Tymczasem termin ten należy rozumieć o wiele szerzej, a najlepiej łączyć go integralnie z procesami zrównoważonego rozwoju. Najbliższe nam rozwiązania, jakie powinien podejmować każdy pracodawca oferujący pracę w branży modowej to:

  • redukcja ubóstwa na świecie,
  • poszerzanie granic społecznej sprawiedliwości.

Trudna praca w branży modowej

modelka
Źródło: Pixabay.com

Globalizacja rynku produkcji wyprowadziła produkcję z macierzystych państw do krajów Trzeciego Świata, przede wszystkim do Azji. Trudno byłoby dziś wskazać światowy brand, który nie korzysta z dumpingowych kosztów produkcji. Nawet te najświetniejsze firmy, promujące się jako odpowiedzialne wobec środowiska, korzystają z pracy najuboższych. Nie omija to też polskich firm odzieżowych wykorzystujących nawet pracę dzieci. Niektóre z wytwórców, po wielkiej fali protestów, jaka przeszła przez świat, wycofują się z dotychczasowej strategii i szukają środków produkcji bardziej odpowiedzialnie.

Społecznie odpowiedzialna firma to taka, która dokłada wszelkich starań do redukcji ubóstwa na świecie, poprzez godziwe, etyczne warunki płacy i pracy. Dowiedz się także jakie są wady i zalety pracy w branży odzieżowej na http://www.bizneswoman.eu/wady-i-zalety-rozpoczecia-pracy-w-branzy-odziezowej.

Praca, bez względu na to, gdzie się odbywa, powinna prowadzić do osiągnięcia stanu sprawiedliwości społecznej i podnoszenia poziomu życia. Produkcja modnej odzieży dostarczająca pracownikom środków do zaspokojenia potrzeb na poziomie utrzymania się przy życiu, zmuszanie dzieci do brania na siebie odpowiedzialności za rodzinę, uwłacza nam wszystkim.

Powszechna edukacja konsumentów i mediów

Również my konsumenci, nie możemy się oszukiwać i powinniśmy uczestniczyć w procesie budowania odpowiedzialności za modę. Możemy to zrobić poprzez stawianie na jakość, a nie na cenę czy ilość. Rezygnacja z jedno-sezonowych ubrań, a nawet takich „do pierwszego prania”, ograniczy negatywny wpływ na środowisko.

Czy zmusi firmy do godziwego opłacania pracy, gdzieś tam w fabrykach daleko poza wszelkimi szlakami?

Trudno powiedzieć. Pod wieloma względami możemy tylko wierzyć na słowo i zachować ograniczone zaufanie, a przede wszystkim pytać, sprawdzać i weryfikować.

Certyfikat zaufania to ważne element edukacji konsumenckiej. Na świecie powstaje coraz więcej ekorankingów zwieńczonych nagrodami dla najbardziej etycznych marek odzieżowych. To jednak wciąż mało. Nie zbudujemy społecznej sprawiedliwości nie dzieląc odpowiedzialności. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni i mamy wpływ na to jaka będzie moda przyszłości. Etyka i zrównoważony rozwój w modzie to wciąż niezwykle trudne dyskusje. Wielkim słowom i oczekiwaniom przeczą sklepy pełne taniego towaru z Chin czy Indii i wciąż liczni kupujący przy kasach.

Autor tekstu:
Wanda Jaworska – obserwator trendow modowych.

 

Źródła:

  • https://journalorfashionstudiestest.files.wordpress.com/2015/11/raciniewska-pdf.pdf,
  • https://ulicaekologiczna.pl/moda/moda-odpowiedzialna-spolecznie-chwilowy-trend-czy-nowy-kanon.

 

 

 

 

One thought on “Odpowiedzialna moda – czym jest i co tak na prawdę oznacza?

  1. Dla mnie w odpowiedzialnej modzie priorytetem jest kupowanie odzieży, która nie jest wykonywana w sposób sprzeczny z ludzką etyką. Chodzi mi tu o wykorzystywanie do pracy osób z krajów trzeciego świata, którym płacone są grosze za szycie ubrań. Co więcej, odpowiedzialna moda za wszelką cenę powinna unikać robienia futer i innych rzeczy ze skóry niewinnych zwierząt. Wiem, że się od tego odchodzi, ale jednak nadal problem nie został w 100% rozwiązany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close